ŻŁOBEK "WESOŁY ZAKĄTEK"

ul. Wyzwolenia 31, 05 - 140 Serock, tel. 22 782 68 43


 

bear2

Żłobek „Wesoły Zakątek” w Serocku to bezpieczne i przyjazne miejsce dla dzieci, w którym otoczone ciepłem, opieką i wsparciem będą radośnie odkrywały świat, rozwijały swoje zdolności i pokonywały wszelkie napotkane trudności. Opiekunowie pracujący w żłobku dążą do wyrównania szans edukacyjnych wszystkich dzieci oraz uwzględniają w swoich działaniach potrzeby środowiska.

Opiekunowie rozwijają u dzieci ciekawość świata, pomagają im stać się samodzielnymi, poznać siebie i rozumieć innych. Wszyscy pracownicy przestrzegają praw dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną. Panie Opiekunki wzmacniają wiarę dziecka we własne siły i możliwości oraz zapewniają osiągnięcie sukcesu, są po to, aby wykorzystując naturalną potrzebę działania dziecka stwarzać takie sytuacje, które wyzwolą jego przeżycia i skłonią do kreatywnego ich wyrażania, zmierzają do tego, aby dziecko było świadomym i wrażliwym odbiorcą oraz twórcą sztuki. Pragną, aby tworzenie dawało dzieciom radość i nauczyło go twórczo myśleć i działać w przyszłości.

Codzienna aktywność edukacyjna i wychowawcza dzieci w Żłobku „Wesoły Zakątek”obejmuje między innymi:

Zabawy plastyczno-techniczne: dzieci malują, rysują, tworzą. W zajęciach plastycznych wykorzystywane są, obok podstawowych materiałów plastycznych inne niestandardowe środki artystycznego wyrazu. Podczas zabawy dzieci tworzą małe dzieła sztuki. Zajęcia mają na celu rozwój motoryki małej i motoryki ruchowo-wzrokowej. Stymulują umiejętność kreatywnego myślenia, rozwijają wyobraźnię, poprawiają koncentrację uwagi, pobudzają do obrazowego wyrażania swoich odczuć i emocji oraz uczą współpracy w grupie.

Zabawy sensoryczne: dzieci mieszają, przelewają, gniotą, wąchają, smakują. Podczas zabawy poznają różne konsystencje, tekstury i kształty. Zajęcia umożliwiają nabycie umiejętności związanych z odbiorem, klasyfikacją i łączeniem wrażeń zmysłowych ponadto dzieci wyrażają się artystycznie np. przez udział w zajęciach z Ceramiki.

Zabawy muzyczno-ruchowe: rytmika, gimnastyka, taniec, śpiew. Dzieci bawiąc się zapamiętują teksty piosenek i wierszyków. Zajęcia rytmiczne czy zabawy z chustą Klanzy rozwijają inwencję twórczą, słuch muzyczny, koordynację ruchową. Mają na celu rozwój motoryczny dzieci. Przyspieszają także nabywanie umiejętności poprawnego wypowiadania.

Zabawy edukacyjno-wychowawcze: dzieci uczą się grzecznych zachowań i zwrotów. Dążą do samodzielności i dbałości o higienę osobistą oraz kształtują umiejętność współdziałania w grupie rówieśniczej. Ponadto maluchy ubogacają się kulturowo i intelektualnie, poprzez udział w koncertach i teatrzykach zorganizowanych w żłobku.

 

Metody pracy w żłobku:

 

  I. METODA DOMANA

Celem nauki jest rozwój. Glenn Doman adresuje naukę czytania, do dzieci już od urodzenia, gdyż twierdzi, że to czym będzie dorosły w sensie fizycznych i neurologicznych zdolności, jest określone przez pierwszy rok życia bardziej niż przez jakikolwiek inny.

Pan Doman wśród rodziców znany jest jednak przede wszystkim jako twórca metody nauki czytania dla niemowląt i małych dzieci, obecnie znanej jako Metoda Domana lub Metoda Globalnego Czytania.

W okresie pierwszych sześciu lat życia pragnienie uczenia się i poznawania świata osiąga swój szczyt. Zazwyczaj nie uczymy dzieci czytać, gdyż nie doceniamy ich zdolności uczenia się, stąd większość małych dzieci nie umie czytać.

Jeśli tylko przedstawimy dowolny zestaw powiązanych faktów w sposób jasny i czytelny dla dziecka, wtedy ono nauczy się ich z łatwością, niezależnie czy będą to fikcyjne historie jak bajki, czy też biografie wielkich ludzi lub fakty biologiczne, geograficzne, matematyczne czy też wiedza o dźwiękach przestawionych za pomocą symboli graficznych.

W żłobku „Wesoły Zakątek” Opiekunowie wykorzystując elementy Metody Domana w połączeniu z muzyką oraz zabawą wprowadzają maluchy w świat liter i znaków.

 

  II. METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO W. Sherborne

Celem metody jest: rozwijanie ruchem trzech aspektów:

  • świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego,
  • świadomości przestrzeni i działania w niej,
  • dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.

Weronika Sherborne opracowała system ćwiczeń wspomagających prawidłowy rozwój dzieci. System ten wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspokajanych
w kontakcie z dorosłymi. Z tak zwanego baraszkowania, które pojawia się we wczesnym dzieciństwie każdego dziecka i w każdej normalnej rodzinie - Sherborne stworzyła system terapeutyczny. Ważne jednak, iż jednocześnie może on być stosowany zarówno przez przygotowanych nauczycieli, psychologów, pedagogów, jak i przez każdego rodzica, któremu zależy na prawidłowym pełnym rozwoju i szczęściu własnego dziecka.

Zajęcia prowadzone są w stałej strukturze, choć poszczególne zajęcia mogą się różnić pod względem przedstawianej treści, która zależy od możliwości i potrzeb uczestników. Relacje pod czas takich zajęć, a więc ćwiczenia, oparte są na wykorzystaniu ruchu w sposób twórczy, dotyku, czyli bliskim kontakcie fizycznym, które mają sprzyjać tworzeniu więzi emocjonalnych i budowaniu poczucia bezpieczeństwa. Charakterem przypominają spontaniczne zabawy dzieci w wieku wczesnodziecięcym, które naturalnie inicjowane są przez same dzieci lub ich rodziców czy opiekunów. Zajęcia te nie posiadają jednolitego i z góry narzuconego programu, a są raczej przykładem ćwiczeń, które można wykorzystać w zależności od potrzeb i inspiracji do formułowania własnych propozycji ćwiczeń, tworzenia autorskich programów oraz kreowania nowych zabaw z dziećmi.

 


< Wstecz