Integracyjne Centrum Opieki Wychowania Terapii

ul. Wyzwolenia 31, 05 - 140 Serock, tel. 22 782 68 43, tel. kom. 509 673 133

W zeszły weekend byliśmy na trzydniowej wycieczce do miejscowości Wizna (obecnie wieś położona w województwie podlaskim, w powiecie łomżyńskim). To była bardzo interesująca, pełna niezapomnianych wrażeń wycieczka, która miała na celu poszerzenie wiedzy na temat środowiska przyrodniczego Narodowego Parku Biebrzańskiego oraz poznanie kultury Judaizmu i Islamu.

Odwiedziliśmy Twierdzę Osowiec położona w północno-wschodniej Polsce, w województwie podlaskim, w sąsiedztwie Biebrzańskiego Parku Narodowego, która została wpisana do rejestru zabytków w 1998 r. Na terenie Fortu I (Centralnego) zostało otwarte Muzeum Twierdzy Osowiec. Uczestnicy poznali historię Twierdzy Osowiec, zwiedzali schrony, tunele i inne budowle wojskowe, Uczestnicy dowiedzieli się od przewodnika Pana Mirosława Worony, który jest Prezesem Osowieckiego Towarzystwa Fortyfikacyjnego, pisarzem, historykiem oraz dobrym Duchem Twierdzy, różnych ciekawostek. Twierdza ma swoje duchy: Czarną Damę oraz Tunel Śmierci, w których pokutuje od 1912 roku duch oficera rosyjskiego. Na szczęśliwego znalazcę oczekuje zakopana gdzieś w ziemi kasa, jednego z pułków cesarskich. Polecamy Pana Mirosława, który opowiada z wielkim zaangażowaniem, to przewodnik. od którego można dowiedzieć się wiele ciekawych rzeczy!

Kolejnym miejscem, które odwiedziliśmy było Centrum Edukacji i Zarządzania Biebrzańskiego Parku Narodowego w miejscowości – Goniądz. Uczestnicy oglądali wystawy fotograficzne oraz czasowe wystawy związane z przyrodą i etnografią Bagien Biebrzańskich, poznali różne gatunki biebrzańskiej flory i fauny występujące na terenie Parku, poznali tajniki jednego z ostatnich unikatowych obszarów mokradłowych Europy - Bagien Biebrzańskich. Obejrzeliśmy również film obrazujący dynamikę zmieniającego się na przełomie roku krajobrazu doliny Biebrzy, zmienność flory i fauny oraz życie w zbiorniku wodnym. Uczestniczyliśmy w grach edukacyjnych – w myśl zasady „Nauka przez zabawę”. Efekty dźwiękowe skorelowane z obrazem dały złudzenie przebywania na prawdziwym torfowisku. Mega doświadczenie! Uczestnicy zwiedzili również długą lukę. Jest to kładka zawieszona tuż nad bagnami mająca swój początek przy Carskiej Drodze i prowadzi 400 m w głąb największego na Bagnach Biebrzańskich kompleksu torfowisk niskich. Kładkę stanowi drewniany pomost zawieszony ponad powierzchnią bagna, gdzie dzięki pomostom widokowym i platformie widokowej znajdującej się na samym jej końcu można z bliska oglądać florę i faunę torfowisk niskich. Częstymi gośćmi w pobliżu kładki są łosie, które upodobały sobie to miejsce jako teren ich porannego i wieczornego posiłku.

Następne ciekawe miejsce, które odwiedziliśmy to miejscowość TYKOCIN. Poznaliśmy historię miasta, zwiedziliśmy Wielką i Małą Synagogę, poznaliśmy tajniki kultury – Judaizmu! Ciekawostka: Wielka Synagoga w Tykocinie zajęła 5 miejsce w Plebiscycie Magazynu National Geographic Traveler „7 Nowych Cudów Polski 2013”. Byliśmy na Placu Czarnieckiego, zwiedziliśmy kościół, w którym znajduje się kielich, którego papież Jan Paweł II używał w czasie mszy świętej podczas swojej pielgrzymki do Łomży w 1991 r. Kielich od 2 kwietnia 2005 (dnia śmierci papieża) jest używany przy odprawianiu mszy w największe uroczystości kościelne.

Ostatnim miejscem, jakie zwiedziliśmy był Meczet Kruszyniany, Cmentarz Muzułmański oraz Centrum Edukacji i Kultury Tatarów Polskich. Poznaliśmy historię powstania meczetu w Kruszynianach, uczestniczyliśmy w pogadance z Tatarem. Na koniec naszej wspaniałej wycieczki spożyliśmy przepyszny obiad tatarski i popijaliśmy przepyszną herbatką! Meczet, w którym byliśmy, znajduje się blisko granicy z Białorusią!

Wróciliśmy do domu z magicznymi wspomnieniami! Przepiękna wycieczka! Aż chcę się tam wrócić!